988 54 790
Dælenenggata 40D, 0567 Oslo

FAQS

FAQS (frequently asked questions) om flytting⏐ Flytteprosessen er for mange en travel og komplisert affære. Under har vi besvart noen enkle spørsmål som vi ofte får i forbindelse med flytteprosessen.

Nedpakking

Vi pakker ned flyttegods på adressen du flytter fra.

Privatflytting

Privatflytting, bæring og transport fra leilighet, bolig og villaer.

Rydding av dødsbo

Vi rydder, tømmer og vasker ned dødsbo som skal avvikles eller selges.

Bortkjøring av søppel

Har du avfall, skrot og byggmateriale er vi behjelpelig med bortkjøring til miljøstasjon.

Mellomlagring

Gjennom vår samarbeidspartner kan du leie minilager eller lagercontainer.

Flyttevask

Etter flytting kan vi rengjøre, vaske og klaregjøre boligen du fraflytter.

FAQS

Å flytte kan være en av livets mest belastende opplevelser. Boligen er solgt, nå gjenstår den tunge jobben med pakking, bæring og flytting. I mellomtiden skal du leve så normalt som mulig, selv mellom flyttekartonger og rot. For uansett hvor strukturert du er vil flyttejobben være større enn det du hadde sett for deg. Og ikke minst kostbar. Folk flest har ingen kompetanse til å vurdere om en tilbyder er bra eller dårlig og i artikkelen under har vi forsøkt å gi gode svar (FAQs) på det veldig mange lurer på når de skal flytte.

Hvordan foregår flytteprosessen

En flytteprosess kan foregå på flere måter. Det som er sikkert er at du som kunde bestemmer hvordan du ønsker å ha det. Du kan være med å bidra selv, leie inn flyttehjelp kun til de største møblene eller sette bort hele flyttejobben til oss.

I tillegg til selve jobben med å bære og flytte dine møbler og eiendeler tilbyr vi også tjenester som kjøring til miljøstasjon med avfall, gjøre rent i din gamle bolig med vår flyttevask eller hjelpe deg med mellomlagring under en periode fordi boligen du skal flytte til ikke ble klar i tide.

Hvordan får jeg pristilbud

Pristilbud kan du få ved å sende oss en forespørsel. Det gjør du ved å fylle ut skjema her.

Hva koster det å flytte

Våre flyttetjenester utføres med timesatser avhengig av hvilken hjelp du trenger og hvor du skal flytte fra og til. Merk at våre tjenester har en minstesats på 3 timer.

Timesatser gjelder for normalt flyttegods. Inneholder flyttelasset spesialgods som piano, safer o.l. må dette informeres om på forhånd da det innebærer egne priser.

Tiden på et oppdrag regnes fra flyttebilen reiser ut og til den er tilbake med mindre annet er avtalt. Dette gjelder for kunder i Oslo og Asker/Bærum/Skedsmo. For andre steder gjelder egne priser.

Må jeg være til stede

Nei, du trenger ikke å være til stede når vi flytter. Da må vi ha en skisse over hva dere ønsker å få flyttet og hvordan dere ønsker at vi plasserer dette på ny adresse. Det er likevel en fordel om kunden er til stede når flyttebilen ankommer slik at man sammen kan gå gjennom flyttegods og instrukser for flyttingen.

Kan jeg få hjelp til pakking

Ja, vi kan også hjelpe til med nedpakking. Om ønskelig kan man også kjøpe flyttemateriell fra oss, uavhengig av om du vil gjøre pakkingen selv eller sette bort dette til oss. Hos oss kan du kjøpe flytte esker, pakkepapir, bobleplast, garderobe esker, avfallssekker og møbelbeskyttere (madrass- og sofatrekk).

Må jeg demontere møbler

Du må ikke demontere møbler men da må du gi beskjed om at du ønsker hjelp til demontering og eventuelt remontering slik at vi har med nødvendig utstyr i flyttebilen. Av praktiske årsaker er det lurt å demontere de møbler man kan for å utnytte plassen i flyttebilen og at møbler ikke skal skades under transport. Dette forenkler også jobben med å bære og flytte de gjennom trange dører, trapper o.l.

Hva gjør jeg hvis alt ikke får plass i flyttebilen

For kunder flest forstår vi at det kan være vanskelig å estimere eksakt volum og størrelse på eget flyttegods. I de tilfeller der det ikke er plass i flyttebilen på en tur kan vi kjøre flere turer eller om mulig kapasitet hente inn en ekstra bil.

Kan jeg kjøpe esker til pakking

Ja, du kan kjøpe flytte esker gjennom oss. Vi har bokesker, flytteesker og garderobeesker.

Hva må jeg huske på når jeg pakker

Start i god tid! Uansett hvor ryddig og strukturert du er viser det seg at pakkejobben ofte tar lenger tid enn man hadde sett for seg.

Bruk flytteesker av samme størrelse så langt det er mulig. Det vil gjøre logistikk og stabling i bil eller lager enklere.
Bruk pakkepapir (silkepapir) på skjøre og lett knuselige gjenstander, som for eksempel kjøkkenting. Merk flytteeskene med “Forsiktig eller Fragile” slik at flyttemannskapet behandler dette ekstra forsiktig.

Pakk ikke for tungt! Husk at de også skal bæres og det er ingenting så kjedelig som når esken går i stykker fordi den var pakket for tungt.

Spør oss gjerne om flere pakketips.

Kan dere pakke og flytte på samme dag

Ja, i mange tilfeller kan vi tilby både nedpakking og flytting i løpet av en dag. Dog er dette avhengig av størrelse på flyttegods. Ønsker du at pakking og flytting skjer over en arbeidsdag kan vi komme på en befaring i forkant.

FAQS
Må jeg tegne en flytteforsikring

Ja, en flytteforsikring er lurt. Våre flyttebiler har gods- og ansvarsforsikring. Grunnet lovverket rundt flyttetjenester kan ikke vi som flyttebyrå tegne forsikring for kundens innbo. Vi anbefaler derfor å tegne en flytteforsikring eller undersøke med innboforsikringen hva denne dekker under flytting.

Enkeltgjenstander som er med på flyttelasset og har en verdi over kr. 20.000,- må spesifiseres.

Kunden har et særskilt ansvar å tegne eget flyttegods.

Hvordan betaler jeg

Ved privatflytting skal alle oppdrag gjøres opp etter at jobben er ferdig. Du kan betale med bankoverføring og Vipps.

Ved bedriftflytting eller der arbeidsgiver dekker flyttekostnader sender vi faktura med 14 dagers betalingsfrist eller etter avtale.

Ved NAV-garanti må garantien fra din saksbehandler foreligge hos oss før oppdraget kan starte. Alle offentlige institusjoner har 30 dagers betalingsfrist.

Kan jeg få faktura

Totalflytting Oslo AS sender ingen faktura til privatpersoner med mindre det på forhånd er avtalt og foretatt en kredittsjekk gjennom vår kredittpartner.

Kan jeg få hjelp med flyttevask

Ja, vi kan hjelpe deg med flyttevask. Vi rydder, rengjør og vasker etter flytting. Flyttevask av bolig, leiligheter og kontorlokaler utføres normalt med en fastpris.

Kan jeg leie et lager til mellomlagring

Ja, har du behov for mellomlagring av møbler og gjenstander kan vi hjelpe deg med dette. Du kan leie i et varmt og temperaturregulert lager innendørs eller i en lagercontainer som er et rimeligere alternativ. Vi tilbyr mellomlagring i Oslo & Akershus.

Hvor leverer jeg farlig avfall

Farlig avfall er avfall som inneholder helse- og miljøfarlige stoffer, som rengjøringsmidler, maling, lakk og lim, spraybokser, lysstoffrør/sparepærer, løsemidler, bilpleieprodukter og plantevernmidler. Farlig avfall skal håndteres så miljøgifter ikke lekker ut i naturen og skader mennesker, dyr og miljø.

sortere.no kan du finne en oversikt over leveringssteder.